onsdag 12 december 2007

Kränkningar och konsekvenser

Så blev det ingen rättegång som prövade den nya lagen om kränkningar i skolan. Synd ur principiell synvinkel.

En pojke på min skola blev tejpad till händer och fötter för en tid sedan av några äldre "kamrater". Det hände vid en vrå utanför toaletterna.

- Vi skämtade ju bara ...

De fattar inte att det är olagligt, brottsligt, kriminellt. Att det handlar om olaga frihetsberövande. Men vilket ansvar har skolan?

Så vad gjorde skolan efter händelsen?

Ringde hem till föräldrarna, informerade dem och bad dem att tala med sina barn. Eleverna fick också ett allvarssnack i grupp med ledaren för antimobbningsteamet. De skulle sedan be den utsatte killen om ursäkt. Det har ännu inte skett.

2 kommentarer:

Fröken Nina sa...

Just den kommentaren "Vi skämtade ju bara" kan få mig att se rött. Jag brukar säga (skrika i vissa fall...) Ser det ut som jag skrattar?

Det viktigaste i sådana här situationer är föräldrarnas reaktion, och agerande, skulle jag vilja säga.

Anonym sa...

Håller med om att offrets föräldrer har det största ansvaret. De kan ju anmäla. De vet förmodligen bäst om barnet uppfattade det som en kränkning.