lördag 25 augusti 2007

Trött

Redan? Jag undrar hur jag kommer att hålla i ett helt läsår. Inte en rast har jag fått sedan eleverna började i veckan. Detta är inte mitt val utan arbetsledningen kräver att vi vaktar ungarna hela tiden. 5 minuter hade jag på mig att äta i torsdags. 5 minuter.

Vi ska "sätta kulturen", vi ska visa "var skåpet ska stå". En sönderskuren fåtölj, en översvämning, en insparkad dörr, en trasig brandsläckare. Detta är facit efter några dagar. Men det är inte så att vilken elev som helst är kapabel till detta. Det är en handfull. Till dem har ledningen dock inte utsett någon handledare, mentor, assistent eller vad man nu vill kalla det, för de ska integreras.

För övriga elever handlar det om att komma in i skolspelet igen - att passa tider, att inte lämna lektionerna utan lov, att ta av sig kepsen, att stänga av mobilen. Och att inte snacka med polarna utan rikta sin uppmärksamhet till den som talar, till de man samarbetar med eller mot uppgiften. Dessa vanliga elever tycker att vi lärare fokuserar på helt fel saker. Istället för att jaga elever vill de att vi ägnar oss åt att undervisa.

Vad blir resultatet? Missnöjda lärare och missnöjda elever. Inte bara missnöjda lärare förresten utan arga och fullständigt utmattade lärare. Ett kollegium fullt med stressade, irriterade individer som inte kan samarbeta och som heller inte fungerar på ett bra sätt i undervisningssituationerna. Är det verkligen så skolledningen vill ha det?

Varför inte sätta in åtgärder för dem som kategoriskt och demonstrativt väljer att bryta inte bara de små reglerna utan de viktiga reglerna - de som verkligen förstör både för andra och sig själva.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan bara instämma! Varför ska några få tillåtas sabotera för alla andra? Så här integerar man inte, så här skapar man utbrända lärare, omotiverade elever och en visionslös skola. Men visst, om det är skolledningens mål så...