torsdag 11 oktober 2007

Fx = Ohjälpligt underkänt ?

Två steg av underkänt övervägs i det nya betygssystemet (se DNs artikel från igår och dagens ledare). Jag känner igen skalan från universitetsvärlden. Där används inte bara de gamla vanliga U-G-VG utan vissa institutioner har infört skalan A-F samt Fx:
  • A = Framstående
  • B = Mycket bra
  • C = Bra
  • D = Tillfredsställande
  • E = Tillräcklig
  • Fx = Otillräcklig. Komplettering möjlig
  • F = Otillräcklig
Skillnaden mellan F och Fx, som båda är underkänt, är att betyget Fx anger att studenten kan med lite mer arbete nå lärandemålen medan det inte är möjligt med betyget F.

Om vi översätter detta betygssystem till grundskolan, vad får vi då? Att elever som får betyget F lika gärna kan skolka? Att de är hopplösa fall?

Hur ska kriterierna för ohjälpligt underkänt se ut?

Inga kommentarer: