lördag 29 september 2007

Prövning - elevens rättighet som skolan döljer

Skolan verkar inte ha någon skyldighet att upplysa eleverna om sina rättigheter. Alltså döljer skolan sådant som kan leda till bekymmer för organisationen. Prövning är en sådan rättighet.

Så länge en elev är inskriven på skolan kan eleven kräva prövning för ett högre betyg. Detta ställer till det för skolan. Ta exempelvis hemkunskap. Det ämne har eleverna normalt i årskurs 8. Om eleven inte är nöjd med betyget och vill höja det, är skolan skyldig att anordna en prövning där eleven kan visa sina kunskaper och färdigheter.

Eftersom detta kräver resurser, uppmanas vi lärare av rektor att vara tysta och inte avslöja denna möjlighet för eleverna. För annars får vi ett litet helvete i vår och sommar - och det vill vi ju inte ha.

Vem är vår egentliga uppdragsgivare? För vem arbetar vi lärare?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det här låter helt otroligt i mina öron. I dubbel bemärkelse - 1)att det verkligen finns skolor som gör som du beskriver 2)att eleverna uppenbarligen inte känner till betygskriterierna i de olika ämnena eller inte vet vad som krävs för att uppnå detta.

Marg sa...

Jag vet, det låter sanslöst men är tyvärr sant.

Här har vi elever vars betyg kommer som en överraskning. Och för de elever som vill höja betyget mörkar skolan deras möjlighet till prövning.

Sedan har vi de som inte fått betyg alls. De har inte blivit "förvarnade" på något sätt trots att det är lärarens/skolans skyldighet att upprätta åtgärdsprogram (med stödåtgärder och uppföljning av dessa) så fort man misstänker att eleven inte kommer att få betyg.

Anonym sa...

Självklart jobbar du i första hand för eleverna. Jag anser att det är din plikt att hålla eleverna så medvetna som möjligt om sina rättigheter, nästa gång rektor försöker uppmana er till att mörka om elevernas rättigheter bör du fråga om han/hon verkligen menar det han/hon säger, be att få det skriftligt och dra in politikerna i saken...


Sen anser jag att den fria prövningsrätten är ett misstag och attdet är en rättighet som inte kommer överleva om eleverna som grupp var medvetna om det men så länge den finns där ska vi jobba för att den är känd.

/Per (lärare på gymnasiet, där får elever inte pröva kurser med G eller bättre)

Marg sa...

Javisst jobbar jag för eleverna. Det är de som gör mig till lärare. Rektor blev inte så glad när jag upplyste om elevernas rättigheter, kan också nämnas.

Jag kan förstå elevers missnöje över betyg som de inte kan överklaga. Vi lärare är som betygssättare myndighetsutövare, och som sådana borde kanske våra beslut kunna överklagas och därmed prövas, såsom är fallet med så många andra beslut fattade av myndigheter.

Jag tror inte att prövning kommer att minska i omfattning om fler betygssteg införs. Snarare tvärtom, eftersom skillnaderna mellan betygskriterierna kan komma att minska vilket leder till att elever kan uppleva ett än större godtycke när betygen sätts.