måndag 25 juni 2007

Höga betyg till låg kostnad har ett pris ...

Detta måste vara drömmen för vilken politiker som helst. En av landets mest effektiva skolor. De slår sig för bröstet och tycker att de är jävligt bra. Mycket betyg för pengarna.

Fast kanske inte. Ett uppror är på väg.

Fick ett tips om en debattartikel i Göteborgs-Posten undertecknad av ett gäng 4-9-lärare på Ugglumsskolan i Partille. "Nu slutar vi producera billiga betyg" skriver de. De är minst sagt frustrerade över sin arbetssituation. De höga betygen, menar de, beror inte på bra undervisning utan på att eleverna kommer från trygga, stabila hem med engagerade föräldrar.

Så nu tänker lärarna inte längre vara med och producera billiga betyg. Jag förstår deras ilska. De känner att de inte kan göra ett bra jobb. De känner att eleverna inte får den undervisning de har rätt till. Mest illa går det för dem som har behov av extra stöd och specialundervisning.

Jag förstår till fullo. Jag tycker heller inte att jag kan göra ett bra jobb. Jag har klasser på 30 elever med de mest skiftande behov och förutsättningar. Där specialstöd lyser med sin frånvaro. Material likaså.

Vad jag saknar i artikeln är hur de ska sätta sina hot i verket. Säga upp sig? Arbetsvägra? Inte anstränga sig? Sluta undervisa? Gå in i väggen? Sänka ambitionerna?

På vilka sätt kommer de "inte längre vara med"? Jag vill veta.

Inga kommentarer: