torsdag 5 juli 2007

Knivar, tändare, mobiler, kepsar, ...

När skolan börjar igen i augusti är det helt okej att ta grejer från elever om jag tycker att de stör (Skollagen 1 kap 20-22 §§).

Egentligen är det ingen skillnad mot vad som praktiserats på min skola. Vi lärare beslagtar mobiler och kepsar (vilka båda anses störande för undervisningen) dagligen för att lämna tillbaka dem efter skoldagens slut. Jag har inte varit bekväm med denna praxis då den enligt mig inte varit förenlig med nuvarande lagstiftning. Men nu blir det okej att göra det som lärarna alltid verkar ha gjort.

Viktigt att notera är § 22 som säger att om föremålet inte lämnas tillbaka efter lektionens slut ska en skriftlig rapport skrivas. Det har vi aldrig gjort. Ännu mer dokumentation med andra ord.

Jag har beslagtagit och ibland även handgripligen tagit saker ur elevers händer. Det har rört sig om fickknivar, tändare, sprayflaskor. Varefter jag ringt till deras föräldrar och berättat om situationerna. Ingen av föräldrarna har hävdat att jag agerat fel. Tvärtom, de har i nästan samtliga fall sagt till sina barn att de inte ska ta med sig sakerna till skolan. Vilket de alltså ändå gjort. Fickknivar typ schweizisk armékniv har lämnats tillbaka till elever, medan andra föremål stannat i min låda.

Skolverket har inte gjort gett ut några råd kring den nya lagen (än). Det har sagts nånstans att vi får leta igenom väskor och skåp, bara det inte sker med tvång. Jag skulle gärna vilja ha det klarlagt vilka föremål som jag får ta under vilka omständigheter - vad innebär att "omhänderta föremål som används på ett sätt som är störande för skolverksamheten" (Skollagen 1 kap 20 § som träder i kraft 2007-08-01)?

Inga kommentarer: