fredag 27 juli 2007

Varför måste nyttan med matte bevisas?

Visst är det så - säger jag, matteläraren - att mer matte gör dig smartare. Fast det har jag inte en aning om. Det är något jag säger ibland. Men det döljer en förlegad syn på intelligens som dessvärre kan låsa elevers lärande i matematik.

Och det blir ju inte bättre av att forskare tror sig bevisa att matte gör dig smartare. I DN idag kan man läsa om att matte gör dig bättre i naturvetenskapliga ämnen och om docenten som tar denna slutsats som intäkt för att kräva mer matte på gymnasiet. Självklart är det så att samvariation i betyg inte bevisar ett orsakssamband (vilket är den stående invändningen mot studien i bloggsverige).

Intressantare är att diskutera varför vi överhuvudtaget känner oss nödgade att bevisa matteämnets nyttoeffekter på tänkandet för att ge skolämnet legitimitet. För att det skulle motivera elever? Knappast. Argumentet framförs ju mest av de som är duktiga i matte. Självhävdelse, kanske? Ett sätt att rättfärdiga det egna livsvalet när så många andra tycker att man är konstig som gillar matte?


En parentes: För egen del har jag ämnen som filosofi, svenska och statsvetenskap skolat mig i logiskt tänkande och kritiskt, vetenskapligt förhållningssätt. Inte matten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Matematiken är logisk och begriplig. Ja visst!
Tyvärr använder den moderna fysiken matematiken till att tricksa och förvränga verkligheten och göra matematiken förvirrande.
Därmed skadas intresset för matematik och naturvetenskap men även logik och filosofi.
Läs Ingemar Hedenius kritik i "Tro och vetande" av den bristande logiken i den moderna fysiken.

Se mina empiriska exempel på detta
http://www.theuniphysics.info

eller googla på
theory +physics
utan citattecken
(intressant placering som 2:a bland ca 160 miljoner träffar)